Posiadając swój samochód bardzo ważne jest, by mieć świadomość tego co znajduje się w środku. Znajomość podstawowych procesów, które zachodzą pod maską są bardzo ważne. Pomoże nam to w łatwy sposób wyłapać, wszelkie nieprawidłowości w działaniu naszego samochodu. Przyjrzymy się dokładnie w tym artykule gaźnikom mechanicznym oraz ich funkcji w pojazdach.

Gaźniki zostały wynalezione w 1876 roku. Były bardzo powszechnym sposobem zasilania silników benzynowych aż do lat 80. XX w. Jednak już w latach 90. na ich miejsce weszły układy wtryskowe, które zapewniają sterowanie komputerowym dawkowaniem paliwa. Skutkuje to znacznie większą wydajnością i oszczędnością paliwa. Dzisiaj gaźniki najczęściej są stosowane w motorowerach, skuterach lub kosiarkach.

Gaźnik zbudowany jest w taki sposób, że jego działanie opiera się głównie na prawie Bernoulliego. Najważniejszym elementem gaźnika jest zwężka. Powietrze w miejscu przewężenia ma większą prędkość, a z kolei mniejsze ciśnienie. Właśnie z powodu obniżonego ciśnienia paliwo jest wyciągnięte z dyszy i kierowane jest komory pływakowej, w której panuje ciśnienie atmosferyczne. Pływak, który się tam znajduje przymyka zaworek i jest odpowiedzialny za stałą wysokość paliwa.

Gaźniki mają tendencję do tego by się zawieszać, zatykać, a nawet przelewać. Z tego też powodu bardzo ważne jest to w jaki sposób o niego dbamy. Regeneracja gaźników mechanicznych jest kluczem do jego prawidłowego funkcjonowania. Są momenty, gdy naprawa gaźników mechanicznych to jedyna możliwość lub wymiana konkretnych części. Budowa gaźnika ma kilka bardzo czułych punktów, które wymagają częstej kontroli. Przepustnica ma dużą tendencję do zacinania się, szczególnie gdy jest brudna. Dysze z kolei mogą ulec zatkaniu. Kolejnym ważnym elementem jest iglica, nie tylko może się ona wyrobić, ale też zdarza się, że się zawiesza. Jeśli wiemy, że gaźnik, którego używamy jest stary należy co jakiś czas sprawdzać szczelność pływaka, bo ma on tendencję do rozszczelniania się i tonięcia. Jest to bardzo niebezpieczne, bo łatwo wtedy zalać cały gaźnik. Zabawa śrubami to także uciążliwy aspekt jeśli chodzi o naprawę gaźników mechanicznych. Są śruby, których nie można dokręcić za mocno i potrzebna jest tam duży precyzja i wyczucie, aby tylko obrócić je o malutki ułamek. Tak postępować należy głównie z śrubami, które służą jedynie do regulacji mieszanki. Uciążliwe w tym może być pojawianie się w komorze pływakowej wody. Fakt przecierających się uszczelek jest także znacznie silniejszy niż w przypadku innych urządzeń. Także dobór odpowiedniej mieszanki jest trudnym zadaniem. Mieszanka zbyt uboga może spowodować zatarcia silnika. Obsługa i przegląd gaźnika nie jest prostą sprawą i jeśli brakuje Ci doświadczenia dobrze jest powierzyć to fachowcom. Regeneracja gaźników sterowanych komputerem (ecotronic) pozwala na przedłużenie życia gaźnika i nie powoduje dodatkowych szkód w pracy całego pojazdu.

Na pierwszy rzut oka ma się wrażenie, że gaźnik jest prosty w naprawie oraz obsłudze. Jest on otwartym urządzeniem, które składa się z wielu kanalików wystających z korpusu. Jednak ktoś nie posiadający dużej wiedzy może sprawić, że gaźnik nie będzie działał dobrze. Naprawa gaźników sterowanych komputerem (ecotronik) jest trochę bardziej skomplikowaną sprawą. Specjalista jednak bez większych problemów znajdzie przyczynę usterki.

Chociaż dzisiaj odchodzi się już trochę od gaźników to wciąż jest to rozwiązanie proste, które daje duże możliwości.