Silnik jest sercem samochodu, jego prawidłowe funkcjonowanie gwarantuje nam długą współpracę z samochodem. Samochody posiadają różne układy wtryskiwania, które decydują o parametrach silnika i kosztach eksploatacji. Ale nie tylko wpływają także znacząco na dynamikę, spalanie, toksyczność spalin, a także koszty serwisowania auta. Czasem pojawia się pytanie jak to wszystko ugryźć by miało ręce i nogi.

Układ zasilania na przestrzeni wieków bardzo się zmienił Podstawą dobrej wydajności jest optymalne spalenie mieszanki paliwa z powietrze. Podstawą jest by ten proces był wydajny, jednak dzieje się tak tylko w momencie odpowiedniego składu mieszanki regulowanej z zasilaniem. Dlatego w kwestii zmian w układzie zasilania silników jest wiele nowości i zmian na przestrzeni lat.

Na sam początek warto wspomnieć o tym, że historia praktycznych zastosowań wtrysku benzyny w silniku spalinowym sięga czasów jeszcze sprzed II wojny światowej.  Elektroniczny wtrysk paliwa pojawił się dopiero w 1958 r i przedstawiono go w silniku Chryslera. Znaczenie w dzisiejszej motoryzacji ma natomiast wtrysk jednopunktowy oraz bezpośredni wtrysk benzyny.

Wtrysk jednopunktowy jest zasilany przez pojedynczy wtryskiwacz. Paliwo podawane jest pod ciśnieniem 1 bara. Rozpylone w ten sposób paliwo miesza się z powietrzem, zanim jeszcze dostanie się wlotami kanałów prowadzących do cylindrów. Kanały mają różną długość, więc droga mieszanki do silnika nie jest równomierna. Zaletą jest jednak, że paliwo może odparować zanim dostanie się do silnika, pod warunkiem, ze jest on dobrze nagrzany. Paliwo ulega skropleniu na ściankach kolektora i ma możliwość by trafić do komory spalania częściowo w formie kropel, jeśli silnik jest zimny. Układ zasilania silników benzynowych we wtrysk jednopunktowy stosowany jest w samochodach o niższej cenie. Jest on niskobudżetowy, a dodatkowo jego naprawa nie jest skomplikowana. Regeneracji wtrysków jest potrzebna i pomimo prostej budowy nie należy zaniedbać pewnych elementów. Ich wadą jest jednak wysokie zużycie paliwa oraz duża toksyczność spalin w fazie nagrzewania silnika.

Wtrysk wielopunktowy to rozwinięcie wtrysku wielopunktowego. Ma on dodatkowo wtryskiwacze w każdym kanale dolotowym. W tym przypadku paliwo jest podawane za pomocą przepustnicy, bezpośrednio przed zaworem ssącym. Wtryskiwacze są osadzone bliżej niż cylindrów, jednak droga mieszanki paliwowo-powietrznej wciąż jest długa, więc istnieje możliwość odparowania przy nagrzanym silniku. Fakt, że układy zasilania wyposażone we wtrysk wielopunktowy dla każdego cylindra daje konstruktorom zupełnie nowe możliwości. Dotyczą one przede wszystkim podnoszenia dynamiki silnika, zmniejszenia zużycia paliwa, a także obniżenia toksyczności spalin. Na początku zastosowano rozwiązanie, by wszystkie wtryskiwacze dawkowały paliwo w tym samym czasie. Rozwiązanie te zastąpiono wraz z rozwojem elektroniki i wprowadzono specjalny system dawkowania. Koszty produkcji i serwisowania są jednak wysokie. Chociaż udało się w nim zmniejszyć szkodliwość toksyn

Wtrysk bezpośredni osadzony jest w cylindrze i wtryskuje paliwo bezpośredni do komory spalania. Silnik ten daje możliwość na wtryskiwanie paliwa ubogich mieszanek paliwowo-powietrznych, bez dużych obciążeń silnika. Powstaje jednak dużo tlenku azotu, który konstruktorzy starają się wyeliminować.

Silnik benzynowy może posiadać różne rodzaje wtrysków, bez względu jednak na wszystko ich naprawa wcale nie należy do prostych czynności. Ważne są regularne kontrole stanu silnika.