Wtrysk mechaniczny K-Jetronic lub wtrysk mechaniczny KE-Jetronic jest stosowany w wielu samochodach. Swoją popularność zdobywają głównie dzięki charakterowi youngtimera. Okazuje się, że pomimo dużej popularność ciężko jest znaleźć mechanika, który zająłby się naprawą. Jeśli jednak znajdziemy już odpowiedni warsztat to najczęściej trafiamy na bardzo dobrych fachowców.

Wtrysk mechaniczny K-Jetronic i KE – Jetronic różnią się pomiędzy sobą kilkoma rzeczami. KE-Jetronic jest przede wszystkim rozwinięciem pierwszego. Udoskonalono w nim skład mieszanki poprzez elektroniczne sterowanie ciśnieniem oddziałującym na klapkę paliwa. Rozwiązanie to cechuje znacznie większa precyzja, dodatkowo udało się poprawić parametry silnika. Pozostałe elementy pozostały jednak bez zmian.

Osoby, które interesują się rozwiązaniami technologicznymi uważają, że wtrysk mechaniczny jest technologicznie pomiędzy gaźnikiem, a wtryskiem elektronicznym. Warto pamiętać jednak o tym, że we wtrysku mechanicznym brakuje sterowania elektronicznego składem mieszanki, sprawia to więc, że cały mechanizm jest znacznie prymitywniejszy. Wyjaśnia to jednak skąd w nazwie pojawiła się literka K od konstans czyli stałego otwarcia wtryskiwaczy.

Działanie wtrysku mechanicznego nie jest skomplikowane. Bak paliwowy, który w nim występuje jest całkowicie szczelny, wiąże się to z tym, że prężne pary paliwa wspomagają proces podawania paliwa. Paliwo ze zbiornika przedostaje się do pompy paliwa przez filtr paliwa i jest to jedyny element, który jest sterowany elektronicznie. Praca silnika może zostać zaburzona, jeśli filtr paliwa zostanie zanieczyszczony. Pompa paliwowa jest pompą komorową. Paliwo dostaje się do niej poprzez obracające się komory. Aby zapobiec cofaniu się paliwa do zbiornika wyjście pompy zostało wyposażone w zawór powrotny. Paliwo dostaje się do urządzenia rozdzielającego. Właśnie w rozdzielaczu znajduje się klapka sterująca, której wychylenie rozdziela paliwo. Silnik zasilany wtryskiem mechanicznym odróżnia od współczesnych rozwiązań wtrysku paliwa to, że ilość paliwa zależy jedynie od dwóch parametrów, a nie od wielu innych czynników.

Odpowiednia regulacja wtrysków mechanicznych sprawia, że taki mechanizm wtrysku na co dzień nie prowadzi do nadmiernego zużycia paliwa. Duże znaczenie ma jednak styl jazdy kierowcy. Silniki, które się stosuje z takim układem charakteryzują się dobrymi parametrami użytkowania. Jest to świetne rozwiązanie dla pasjonatów 4 kółek, silnik zasilany wtryskiem mechanicznym ma charakterystyczny dźwięk. Wtrysk mechaniczny jest stosowany w samochodach głównie z lat 70., 80. i 90. . Wtedy to rozwiązanie było bardzo nowoczesne. Dzisiaj spotkać je możemy w bardzo popularnych markach jak np Audi 80 i 100 lub w Mercedes W123, W124 czy wielu innych modelach. Niektóre samochody Volvo także specjalizują się wtryskiem mechanicznym, jednak jest on stosowany do silników ZI.

Wtrysk mechaniczny K i KE-jet Tronic to skomplikowane rozwiązania, które dają dużo możliwości. Trzeba jednak dbać by regeneracja wtrysków mechanicznych była przeprowadzana przez osoby doświadczone. Mechanizm wymaga trochę innego podejścia niż współczesne rozwiązania. Także naprawa wtrysków mechanicznych powinna być zlecona osobie z dużym doświadczeniem. Różnice w budowie wymagają zupełnie innego podejścia do samochodu.