Parkowanie to zmora najczęściej kobiet. Prawda jest jednak taka, że nie jest to też czynność za jaką przepadają mężczyźni. Często nawet wieloletni staż nie pomaga i może wyniknąć stłuczka jeśli nieprawidłowo ocenimy odległość pomiędzy swoim zderzakiem, a innym samochodem, ogrodzeniem czy słupkiem. Dzisiejsza technologia daje nam jednak możliwości jak ułatwić sobie tą czynność. Czujniki parkowania, a dokładniej cofania, są najprostszym i bardzo skutecznym rozwiązaniem.

Czujniki parkowania określa się mianem asystenta parkowania i jest to specjalny elektroniczny system, który pozwala na wykonanie pomiarów odległości pojazdu od przeszkody. Do elementów tego systemu zalicza się jednostkę centralną, wyświetlacz i głośnik, przez który pojawia się sygnał dźwiękowy, gdy znajdujemy się za blisko naszej przeszkody. Dodatkowo w skład wchodzą czujniki ultradźwiękowe umieszczone w kilku sztukach na pojeździe i przewody montażowe. W jaki sposób czujniki oceniają odległość od przeszkody? Otóż, czujniki umieszczone są na przednich i tylnych zderzakach, emitują one fale ultradźwiękowe. Chodzi głównie o to, że działają jednocześnie jako nadajniki i odbiorniki, odległość między nimi jest określana na podstawie powrotu fali odbitej. W niektórych samochodach system wyświetla odległość na wyświetlaczu, głównie jednak czujniki dają sygnały dźwiękowe. Im mniejsza jest odległość pomiędzy autem, a przeszkodą, tym dźwięki są coraz krótsze.

Ten system, jak każdy inny jest narażony na awarię. Usterka może objawiać się albo całkowitym niedziałaniem, albo pogorszeniem działania systemu.Czujniki najczęściej uszkadzane są mechanicznie poprzez uderzenie zderzaka w inne auto. Może zdarzyć się tak, że system ma ograniczone pole i fale nie poruszają się pomiędzy czujnikami tak jak powinny, wtedy mamy inny dźwięk. Tańsze systemy mogą w ogóle nie sygnalizować awarii. Być może naprawa czujników parkowania będzie niezbędna, jednak zanim oddamy samochód do warsztatu warto dokładnie umyć czujniki. Zabrudzenie może dać podobne objawy do usterki.

W nowoczesnych systemach może dojść do problemów związanych z elektroniką. W tym przypadku diagnostyka komputerowa jest podstawą zlokalizowania problemu. Dzięki niej naprawa elektroniki może być szybka i mało inwazyjna dla całego systemu. W przypadku systemów fabrycznych można zdecydować się na wymianę pojedynczego czujnika. W warsztacie wymiana czujnika parkowania zajmuje kilka minut, ważne jest jednak by mieć pewność, który czujnik działa nieprawidłowo i czy faktycznie problem jest w czujniku, a naprawy nie wymaga elektronika. w przypadku czujników akcesoryjnych sprawa jest trochę bardziej skomplikowana. Wymiana pojedynczego czujnika może okazać się niemożliwa jeśli osoba montująca zestaw nie pozostawiła takiej możliwości.

Kolejnym elementem, który może ulec zepsucie są sterowniki czujników parkowania. Najczęstszą przyczyną jest wilgoć. Zanim jednak zdecydujemy się na wymianę, warto znaleźć przyczynę tej usterki i ją zlikwidować. Może okazać się, że nowe sterowniki ponownie ulegną zniszczeniu. Czasem pomocne okaże się przeniesienie centralki w bezpieczniejsze miejsce.

System ułatwiający parkowanie to nie tylko czujniki cofania, chociaż to one wciąż są najpopularniejsze. Większość usterek, które powstaje nie są z winy uszkodzenia czujników, tylko z powodu elektronicznych błędów. Naprawa elektroniki systemów ułatwiających parkowanie jest możliwa tylko jeśli diagnostyka zostanie przeprowadzona precyzyjnie.