Nie ma wątpliwości co do tego, że poprawnie działający system poduszek powietrznych SRS jest ważnym elementem w samochodzie. Są one pierwszą barierą bezpieczeństwa w momencie kolizji samochodowej. Jeśli kupujemy nowy samochodu to mamy pewność, że SRS działa poprawnie. W przypadku jednak zakupu używanego samochodu bardzo ważne jest by sprawdzić ich stan.

SRS zalicza się do dodatkowego systemu bezpieczeństwa pasażerów, który wchodzi w skład systemów bezpieczeństwa biernego w samochodzie. W dzisiejszych samochodach SRS składa się najczęściej z tych elementów: czujników zderzenia, sterowania i elementów wykonawczy. Mogą się zdarzyć takie modele samochodów, które będą posiadały większy stopień rozbudowania. Elementami wykonawczymi są: napinacze pasów bezpieczeństwa, poduszki gazowe, systemy łączności i automatycznego powiadamiania wypadkowego, pokładowe instalacje gaśnicze, układy odłączenia akumulatora od instalacji elektrycznej pojazdu.

Jeśli chodzi o kwestie bezpieczeństwa to w SRS są stosowane wciąż coraz nowocześniejsze rozwiązania, jest to dobra wiadomość, jednak do momentu, gdy ulegniemy wypadkowi lub zwyczajnie system ten będzie wymagał naprawy. Niestety z powodu rozwijających się technologii, wiele warsztatów nie posiada odpowiedniego przygotowania do diagnostyki i naprawy, dlatego właśnie należy zdecydować się na pewny zakład, który podążą za nowościami technologicznymi. SRS jeśli zostanie źle naprawiony  może zadziałać na szkodę pasażera.

System bezpieczeństwa biernego jest bardzo trudny do oceny i najczęściej dokonuje się go wzrokowo, co nie jest precyzyjnym rozwiązaniem. Diagnostyka komputerowa daje nam jednak w tym zakresie duże pole manewru. Wykrywa ona  błędy i tym samym naprawa poduszek powietrznych jest prosta, bo lokalizujemy konkretny problem. Jeśli jednak chcemy ocenić stan SRS wizualnie to po pierwsze należy wyłączyć stacyjkę. Następnie wyjąć kluczyki i baterię, która zasila sterownik. Chodzi o to by rozładować kondensatory. Jeśli kupujemy samochód to należy sprawdzić czy elementy wykonawcze zostały zamontowane w samochodzie. Często sprzedający decydują się na atrapy zaślepek poduszek powietrznych. Można ją rozpoznać po gorszym jakościowo wykonaniu i słabszym materiale. W drugim etapie należy wzrokowo ocenić czy elementy systemu nie były narażone na działanie wysokiej temperatury. Nie powinny mieć także żadnych zarysowań, ani z napinaczy pasów nie powinny wystawać żółte języczki. Jeśli coś takiego zaobserwujemy  to znak braku wymiany elementów na nowe i zwyczajnie spracowanie systemu. Ważna informacja, każdy z elementów wykonawczych oznaczony jest numerem producenta i datą produkcji, a ta z kolei powinna być zbliżona do daty produkcji samochodu.

W drzwiach nitowane do konstrukcji są moduły poduszek bocznych. W tym miejscu często pojawiają się ślady spania lub śrub, a to jest sygnał dla nas, że moduły były wymieniane. Stan folii uszczelniające, czujniki ciśnieniowe i złącze powinny zostać sprawdzone. Znajdują się one na podłodze. W te miejsca może dostać się woda, która powoduje korozję złącz i parcenie izolacji.

Zaletą systemu SRS jest to, że został on wyposażony w układ samodiagnozujący i jego działanie w prosty sposób możemy kontrolować na desce rozdzielczej. Po włączeniu silnika od razu uruchamia się procedura sprawdzania. Kontrolka powinna świecić się tylko przez moment, a następnie zgasnąć. Jeśli tak się nie dzieje to być może jest potrzebna naprawa elektroniki poduszek powietrznych SRS.