Koła samochodu posiadają dwa ważne elementy: układ ESP oraz czujniki ABS. Tylko sprawne działanie obu tych zespołów daje możliwość bezpiecznej i komfortowej jazdy w każdych warunkach. Jak wygląda diagnostyka?

Najpierw coś o ABS. ABS to czujniki prędkości obrotowej kół. Znajdują się one obok przekładni wyrównawczej, czasem w pobliżu piast kół. Czujniki ABS są montowane w różnorodnych systemach pojazdów, ponieważ są głównym elementem jeśli chodzi o bezpieczeństwo jazdy. W dużym stopniu wpływają na komfort i dynamikę jazdy. Uszkodzenie czujników ABS możemy zaobserwować w momencie gdy zobaczymy świecącą się kontrolkę lub wyczujemy blokadę kół podczas hamowania. Diagnostyka komputerowa także może wykazać ich uszkodzenie. Czujniki ABS mogą ulec awarii w momencie przerwania przewodów, wystąpienia zwarcia przewodów, a także jeśli czujniki zostaną zanieczyszczone. Naprawa ABS często może zakończyć się na wyczyszczeniu czujnika z dodatkowych zabrudzeń. Warto jednak wtedy zawsze dodatkowo sprawdzić przewody czujnika, może się zdarzyć, że któreś wtyczki są nieodpowiednio podłączone. Należy też wykluczyć ich korozję lub przerwanie. Naprawa elektroniki hamulców może nastąpić za pomocą przyrządu ATE, nazywanego EST. Można ją także naprawić za pomocą innych, znacznie droższych przyrządów diagnostycznych.

System ESP został pierwszy raz zamontowany w małego Mercedesa klasy A w 1997r. ESP to system elektroniczny, który stabilizuje samochód po wpadnięciu w poślizg. Chodzi o to, że w momencie poślizgu następuje przyhamowanie dowolnego koła i zmniejszenie dawki paliwa do silniki. W ten sposób następuje spadek momentu obrotowego. Układ ESP łączy w sobie wiele systemów m.in. ABS do nich należy, system elektronicznego rozdziału siły hamowania, system kontroli trakcji (ASR) oraz układ wspomagania hamowania. ESP posiada dwa mikrokomputery i wiele czujników. Czasem na podstawie pomiaru prędkości obrotowej kół jest określany ciężar samochodu, ciśnienie w oponach i różnice w ich bieżnikach. Na podstawie zebranych danych ESP określa kąt obrotu kół samochodu wokół jego własnej osi pionowej. W momencie, gdy pojazd porusza się w sposób, który nie wynikia z kierunku narzucanego przez kierowcę przez manewr wykonany kierownicą następuje opisana wcześniej reakcja przyhamowania odpowiednich kół i redukcji momentu obrotowego silnika. ESP posiada własne odpowiedniki takie jak VSC, VSA, VCD. Awaria układu ESP w żaden sposób nie zmienia trybu pracy silnika czy skrzyni biegów. Nie odczuwamy także zmiany w prowadzeniu samochodu. Naprawa kontroli trakcji ESP jest niezbędna w momencie, gdy zobaczymy, że świeci nam się konrolka odpowiedzialna za ten układ. By poznać dokładny problem niezbędna jest diagnostyka komputerowa. W prostszych konstrukcjach aut można stosować niedrogie urządzenia do diagnostyki samochodowej, które można podłączyć nawet do smartfona z systemem Android. Naprawa ESP wymaga wizyty w warsztacie samochodowym.

Problemy z poprawnym działaniem systemu mogą być spowodowane przez błędy, które zostały zapisane w sterowniku silnika ECU. Zdarzało się, że w niektórych samochodach występował problem z instalacją, łączącą komputer sterujący ESP z poszczególnymi czujnikami. Takie awarie mogą być wywołane przez zaśniedziałe styki lub uszkodzenia wtyczki przy module sterującym. Może się zdarzyć także zbyt niskie napięcie w instalacji, spowodowane niewłaściwą pracą podstawowych elementów. Jeśli samochód jest po wypadku to mogło dojść do mechanicznych uszkodzeń komputera sterującego i różnych czujników ESP. Należy pamiętać też o tym, że same czujniki mogą ulegać zużyciu.